Krasslig

I två dagar har magen min varit orolig och idag är inget undantag. Känner mig ynklig, ömklig och liten på jorden. Trött och yrslig är jag oxå. Herregud så synd det är om mig idag.

Läste en artikel i den lokala tidningen om en man som gått till tandläkaren och fått en allvarlig infektion som gått på hjärtat. Och GIVETVIS så har jag samma sak nu. BAH!! Snacka om katastroftanke. Saken är den att jag har en rotfylld tand som spruckit på ena sidan så en stor bit saknas. Och nu inbillar jag mig förstås att massa farliga bakterier vandrar ner i käkbenet, upp i hjärnan och gör mig yr. Så himla fånigt.

Jag har inte tandläkarskräck men det är samma sak som att gå till frisören, att sätta sig i stolen innebär att jag inte kommer därifrån...man kan ju knappast störta upp med bedövning i hela käften och springa ut. ;-D Men det värsta är nog att jag gör en generalisering, när jag rotfyllde tanden så mådde jag verkligen dåligt. Jag hade så fruktansvärt ont att jag aldrig varit med om maken, fick inte sova på nätterna och när jag ringde akuten för att jag hade så ont så sa de bara att de inget kunde göra. Senare fick jag Citadon som hjälpte men innan dess var det rent horribelt.

Så vad min hjärna gör nu är alarmerar fara!! Det spelar ingen roll att jag har smärtstillande hemma, min hjärna generaliserar och säger att nu blir det som det var förra gången!!

Dags att sätta sig ner och skriva upp tankarna och värdera hur mycket jag tror på dem, samt bemöta dem med fakta.

Pust. Varför kommer allt på en gång? Stress på jobb, tandproblem, magproblem.

Inte min dag idag.

Kommentarer
Postat av: Stina

Det är ju tusan att det alltid ska vara så, det kommer liksom inte i ordning och var för sig, utan allt på en gång.
Hoppas magen lugnar ner sig! Ett tips som jag tagit till mig och som funkar rätt ofta är att riva färsk ingefära, lägga i det i en kopp, hälla över varmt vatten, låta det dra en stund, sila ur (alt. skiva färsk ingefära i bitar och låt ligga kvar) och drick. Magen och hela kroppen verkar må bra av det!
Ang. tandläkaren så har jag ju precis samma känsla. Jag är eg. inte tandläkarrädd, men problemet är att sitta i stolen och inte kunna gå därifrån. En gång flippade jag faktiskt ur och slet bort alla grejer som var i munnen och puttade undan tandläkaren. Herregud vad jag skämdes efteråt! ;) Gick ALDRIG tillbaka till den tandläkaren igen. Har en sprucken kindtand som jag skulle behöva åtgärda (innan det blir rotfyllningsdax eller nåt..) men den gör inte ont, alltså får det vänta. Trots att jag lovat mig själv att INTE dra ut på att boka tid hos tandläkaren, efter att ha gått med en värkande visdomstand en väldigt lång tid, och som till slut blev så akut att jag fick åka in och dra ut den på stört. Tankarna om farliga bakterien som vandrar till hjärtat har funnits hos mig med, katastroftankar är jag bra på. ;)
Skriva ner tankarna och bemöta dem med fakta är ju verkligen en bra idé! Man får lite bättre perspektiv
då.
Hoppas att du får vila, stressa av, och komma i form under resten av helgen. Laga någon god mat (om magen vill?), drick ett gott the (eller ingefärsvatten, gärna med lite citron i), tänd ett ljus, läs en bra bok, lyssna på någon bra musik, vira in dig i en filt och hämta kraft!
Tänker på dig! TRÖSTEKRAMAR!

2007-09-15 @ 13:48:50
URL: http://livsinsikter.blogspot.com
Postat av: Stina igen..

Glömde ju.. vi får kanske göra både tandläkaren och frisören till ett gemensamt projekt! ;) Men inte båda sakerna under en och samma vecka va?! *s*
Och vet du, det är så befriande och skönt att se att det faktiskt finns andra som tänker och känner precis som jag gör! Bara att veta att man inte är ensam är stärkande och helande för självkänslan.

2007-09-15 @ 13:54:17
Postat av: Stina igen, igen..

http://www.yogitea.nl/yogitea_gb/AyurvedicTeas/GingerLemon.html
Det där pås-theét brukar jag köpa på hälsokosten och ha på jobbet.. :)

2007-09-15 @ 14:14:36
Postat av: Isolde

Underbara Stina, så glad jag blir av dina meddelanden. Precis vad jag behövde läsa. Känner mig genast bättre till mods. Tack!
Det är precis samma sak för mig, jag har bokat till tid till tandläkaren och samtidigt som jag är frustrerad över att det är lång väntetid känns det skönt...o under tiden blir saken bara värre och värre. Hade en tid inbokad men fick mens samma dag så jag orkade inte ta mig från jobbet...jättebra, då kunde jag skjuta ett tag till på det. Så himla dum man är. Min fasa nu är att det precis som du säger ska bli akut och jättedyrt. Har tid inbokad på onsdag (men bara till tandsköterska eftersom hon undersöker en först och den 4 okt (!!) har jag tid till min tandläkare).
Så det blir väl en akut historia det här oxå. Som vanligt. Men nu ska jag tänka positivt!! KAnske är det så att det inte gör mer ont (känner av tanden nu men det kan bero på allt pillande på den) eftersom den är rotfylld. Visserligen har jag känt av den trots tandläkarens misstro (inget syns på röntgen men det gjorde det inte heller när den rotfylldes så det behöver ju inte betyda nåt) men har jag tur så kanske det inte blir värre än såhär?
Vilken lång utläggning det blev om min tand...haha..men du vet hur det är, man går ensam hemma själv och problemen VÄXER till oanade proportioner.
Så snart jag bara orkar ska jag ta mig ur lägenheten.
Kram!

2007-09-15 @ 14:36:52
Postat av: Isolde

Ska titta efter teét!! Tack för tipset!!

2007-09-15 @ 14:39:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0