Lite tungt...(o boktips)

...ett hus som vi velat köpa tidigare men som inte var tillgängligt är nu till salu. Det gör mig så ont att jag inte kan erbjuda den jag älskar det han vill ha. Det är för tidigt helt enkelt.

Snälla gode gud, ge oss ork att ta oss igenom den här perioden isär och hjälp mig bli frisk från min panikångest.

Ett ljus i mörkret finns det dock. Jag har en självhjälpsbok mot panikångest som heter "Ingen panik" och den har ingjutit nytt hopp i mig om att bli helt fri från paniken och agorafobin. Genom att ta reda på exakt vad som triggar panikångesten (i mitt fall yrsel 9 ggr av 10) och sedan vänja kroppen vid symptomen så avtar rädslan för att få panikattacker. Så nu snurrar jag på kontorsstolen flera gånger om dagen bara för att träna mig. Känner redan efter en 10-15 sek hur ångesten ligger på lur men jag klarar längre tider för varje gång jag gör övningen.

Boken är väldigt omfattande och tar upp allt från vad som händer i kroppen vid panikångest till hur man kommer över agorafobin. En bok som är skriven helt och hållet för mig känns det som! Det är faktiskt inte så stor skillnad mot att plugga till en tenta som att jobba med  boken. Först får man läsa ett kapitel och sedan svara på frågor och göra övningar.  Det känns gediget och vilar på en vetenskaplig grund. Sådant inger förtroende hos mig.

Kan varmt rekommendera den till alla som verkligen vill jobba med sin panikångest!

Imorgon är det dags för jobb igen, känns helt ok! Ska bli skönt att komma in i rutinerna igen, jag tappar det så himla fort. Inrutad vardag - det är min melodi.

Kram på er därute!

Kommentarer
Postat av: Tessi

Tycker det är skönt att läsa att du kämpar på och att det går bra med dina övningar.
Stor peppande kram!!

2007-08-06 @ 13:57:33
Postat av: En annan..

Jag hittade hit av en slump, satt och googlade på panikångest och agorafobi.. och hittade din blogg. Och vet du, jag känner så oerhört igen mig i många av dina inlägg! Tex det där om att helt plötsligt upptäcka agorofobin, dina tankar om jobbet, hur man hanterar dagen.. Det var när jag läste "Ingen panik" som jag faktiskt insåg att mitt största problem numera är agorafobi, och jag både skrattade och grät när jag gjorde testerna om just agorafobi i boken. Har inte haft en tanke på att jag kan ha utvecklat agorafobi överhuvudtaget, men visst är det så. Har jobbat mig igenom boken sedan i våras, och det är nog den absolut bästa bok i ämnet jag har läst! (och jag har hunnit med många böcker)
Har så länge tänkt lämna en kommentar hos dig, men inte gjort det.. Nu tycker jag det var dags.
Hoppas det har gått bra på jobbet för dig idag!

2007-08-06 @ 16:31:02
Postat av: Isolde

Å, så roligt att du gav dig tillkänna!
Ja, min agorafobi kom smygande och det var en oerhörd lättnad att göra testen och få svart på vitt vad problemet var! Så bra att du oxå haft nytta av boken!
Har du lust att hålla kontakten, vore roligt att få höra dina tankar om boken och ditt arbete med dig själv!!
Tack för kommentaren, den gjorde min kväll! ;-)

2007-08-06 @ 17:23:47
Postat av: En annan...

Absolut!! Har försökt kommentera nu sedan igår kväll, men det fungerar inte?!? Provar igen och ser om det går iväg..

2007-08-07 @ 15:21:41
Postat av: En annan...

Åh det fungerar! :) Här kommer mitt svar som jag försökte skicka igårkväll:
Självklart! :) Nu när jag "vågat" ge mig till känna kommer jag nog att svara en hel del! *s*
Ett kapitel i boken som varit väldigt nyttigt för mig var det om andning. Konstaterade att jag definitivt kroniskt hyperventilerar, utan att jag ens märker det. Nu när jag har gjort andningsövningarna märks det väldigt tydligt, och vilken otrolig hjälp det är att bli "medveten" om hur man andas!! Överandningen gör ju att yrseln kommer som ett brev på posten, och bara det att man är medveten om vad det beror på gör ju att det är lättare att handskas med det hela..
TACK för din blogg å min tur! Det är väldigt skönt att läsa att andra tänker/känner/har det på liknande sätt!

2007-08-07 @ 15:22:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0