Det luktade brandrök i min hall

Igår kväll vid tiotiden när jag skulle lägga mig (var så trött att jag höll på att somna framför Sing-a-long på trean) så kände jag att det luktade bränt i min hall! Underligt tänkte jag och öppnade dörren och kände en ännu starkare lukt. Gick ner i trapphuset för att se om det kom nerifrån men lukten avtog. Kunde ganska snart konstatera att det var från grannen mittemot lukten kom. Tur det finns brevlådor att sniffa i säger jag bara!

Jag började ringa på  men ingen svarade! Gjorde det ett par tre gånger och när jag hörde att tv:n stod på hög volym så kände jag att måste ha hänt något! Mannen som bor där har alltid verkat underlig, man ser honom sällan och hans vänner verkar inte vara den mest prydsamma sorten om man säger så...

När inget hände så gick jag och hämtade grannen på nedre botten, han fick följa med som stöd då mannen mittemot är 1.90 lång och ser ut att väga 150 kg ... var lite orolig att han skulle blir arg på mig som stod och ringde på hans dörr mitt i natten! Därför stod vi nu båda två och ringde på och när inget hände började vi banka på dörren!

Då hände nåt. Lite rassel inifrån lägenheten och ut kommer en mycket, mycket medtagen man stapplades. Jag slänger mig på telefonen och ringer 112 för ut ur hans lägenhet kommer det massa rök. På räddningstjänsten ber de oss ta  ut mannen i friska luften men han vägrar (när jag pratar med honom känner jag att han stinker sprit)! Grannen öppnar således fönstren i trapphuset och vi lyckas hålla mannen utanför lägenheten efter att vi stängt dörren.

Väntan.

Snart kommer det ambulans, brandkår och polis. De gör en rökdykarinsats och kan snabbt konstatera att det rör sig om en torrkokning. Grannen har helt enkelt glömt en stekpanna med lite korvar i och de är nu allt annat än ätbara.

Han har helt enkelt blivit så full att han somnat och låtit plattan varit igång! Med fara för att hela jäkla huset ska brinna ner!

Det hela var över på en 40 minuter och efter att ha blivit förhörda av polis så var det bara att försöka lugna ner sig igen! Vilken jäkla dag säger jag bara. Först exploderar en silo i hamnen mitt framför ögonen på oss och detta.

Den här händelsen har lärt mig två saker, jag har fått ytterligare bevis för att jag i en svår situation lyckas behålla lugnet. Det är ju helt otroligt, ett möte kan få  mig att pumpa adrelanin för fullt men vid en befarad brand är det hur lugnt som helst och jag fungerar så bra!

Det andra som jag lärt mig är att jag saknar min L som är min särbo just nu och tidigare sambo. Det var svårt att gå och lägga sig ensam utan att ha någon att diskutera med...men jag fixade det! Och nu har jag hoppat upp ett snäpp till på Självförtroendeskalan!

Ha en skön händelsrik(!) söndag!

Kommentarer
Postat av: Ija

Hej! Jag ville bara kommentera din blogg och säga att du är mycket duktig på att skriva=)
Ha en bra dag!

2007-04-15 @ 10:10:17
URL: http://www.ijastrong.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0