YrSel

Jag har i flera år haft godartad lägesyrsel och nu inser jag vilken effekt det haft på min panikångest. Varje tendens till ostadighet har gett mig svår ångest och sedan har det varit kört, panikattacken har varit ett faktum. Nu vet jag att t.ex. trötthet kan ge mig mera yrsel än annars och blir inte lika rädd. Att åka hiss, rulltrappa, gå på bryggor, ja i stort sett allting som ger upphov till ett lågfrekvent gung gör att min hjärna får spatt.

Som idag, när jag var på en affär och åkte rulltrappa....kliver av ivrigt pratandes med särbon så PANG så går jag i gungfly. Nu har jag tack och lov kommit så långt att jag inte får en automatisk panikångestattack. Jag har lyckats bryta reaktionskedjan som annars kan gå helt av sig själv - det som kallas betingning. (Ni har väl hört talas om Pavlos hundar?!)

Men tänk så dåligt jag har mått av det här! T.ex. att åka hiss och så fort man kliver ur måste hålla sig i en vägg eftersom hjärnan fortfarande befinner sig i hissen, på vägg upp eller ner. Inte undra på att man fått paniksyndrom!!

Nu är min fundering, hur ska jag kunna träna mer på det här? Kan man träna upp hjärnan på något vis genom att utsätta sig för de situationer som framkallar känslan tillräckligt många gånger? Kan hjärnan lära sig att kompensera? Bah, vem frågar man?

Hittade en hemsida med massor av information om yrsel  www.yrsel.com men forumet verkar stendött, inte en läkare som svarat även om de startat upp sidan. Men dock massor av information, kanske kan man lära sig nåt om hur balansorganen i öronen fungerar och hitta på en egen metod för att bli bättre.

Tips någon?

Kommentarer
Postat av: malve

Jag har alltid haft lågt blodtryck och har lätt fått yrsel. När jag bytte läkare efter jul visade det sej att mitt blodvärde var jättelågt. Inte undra på att jag hade yrsel...som satte igång en panikattack. Brukade få panik redan innan jag åkte till dagis med barnen. Självklart nu efteråt eftersom jag böjde mej ner otaliga gånger för att hjälpa till med skor och sånt. Tänk om jag fått veta det tidigare...

2007-09-24 @ 14:58:55
URL: http://malves.blogg.se
Postat av: Isolde

Ja, förstår...jag känner likadant. Man önskar ibland att man fått veta sånt tidigare, min läkare har bara i förbigående konstaterat att jag inte lider av nåt allvarligt...men utan att förstå vilken inverkan det haft på mig!!

2007-09-24 @ 17:22:40
Postat av: Stina

Jag har genom åren haft lågt blodtryck och har förmodligen därför också lättare att få yrsel. Drabbades av lägesyrsel för ett år sedan, och hittade "vridövningar" som man kunde göra för att minska yrseln (och få tillbaka kristallerna på rätt plats). Det funkade jättebra, och jag fick bort den akuta fasen på ett par dagar!
Jag har aldrig gillat karuseller särskilt mycket, varken som barn eller vuxen, kanske är det så att benägenhet att få yrsel bidrar till att man (tillsammans med annat..) får panikångest?
Kram, Stina

2007-09-25 @ 16:13:20
URL: http://livsinsikter.blogspot.com
Postat av: Stina

Hur gick det hos tandläkaren förresten?? Var du dit?
Ha en trevlig helg!
Kram!

2007-09-29 @ 08:34:49
URL: http://livsinsikter.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0