Mindfulness i vardagen

Jag har börjat läsa bibban med böcker jag fick hem från Adlibris förra veckan. Givetvis nöjer jag mig inte med att läsa en åt gången utan nu frossar jag i alla på en gång!! Suger i mig lite visdom här och lite visdom där.

En jättefin liten bok heter Mindfulness i vardagen och är skriven av  läkaren Ola Schenström, ramlade över nåt som jag tog till mig speciellt mycket just nu.

När vi är medvetet närvarande stannar vi upp och observerar vad som pågår i oss själva och i omgivningen.  Vi använder vår medvetenhet så att vi inte lika ofta hamnar i stressfyllda situationer. Och när vi ändå gör det blir förloppet kortare genom att vi tidigt är i kontakt med vad som pågår.                          

Det kändes faktiskt ganska trösterikt att läsa de raderna, för även om jag går igenom en rätt stressfylld period just nu på jobbet så vet jag vad som pågår och kan känna av kroppens signaler väldigt bra. Nån risk att gå in i nån vägg i framtiden löper jag iallafall inte.

Alltid nåt! :-)

Kommentarer
Postat av: Stina

Den boken gillar jag också! Har varit på en föreläsning med Ola en gång.. mycket intressant!

Och jag känner precis som dig, att det är trösterikt att man faktiskt är medveten om vad som sker, och därmed kan göra något åt det. Det bådar gott! :)

2007-10-23 @ 19:54:32
URL: http://livsinsikter.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0