Citalopram - del 2

Det fungerar. Tametusan att det gör! Visst har jag känt av en del biverkningar som illamående, huvudvärk och trög mage (ev. mer mensvärk) samt ökad ångest men däremellan har jag mått bättre och bättre. Den ständigt gnagande oron tonar ut, problemen som förut var så stora ter sig inte lika skrämmande längre. Sakta men säkert börjar jag minnas hur det var innan jag fick panikångest, det bubblar i magen av livsglädje och spänd förväntan på vad som komma skall. Den skojfriska Isolde börjar komma fram igen, den som busar lite och får människor att skratta. Hade faktiskt glömt den sidan av mig själv. Tragiskt men sant.

Kanske hänger det inte bara på att man ska ha en stark vilja att bli frisk, kanske är det faktiskt så att mina problem vidmakthålls av en kemisk obalans i hjärnan. Jag är övertygad om att man kan bli mycket bättre med hjälp av att förändra sitt tankesätt och att arbeta med KBT. Men nu är jag oxå övertygad om att det kan vara värdefullt att kombinera behandlingen med mediciner. För mig tog det 6 år att komma fram till det. Var sak har sin tid.

Nu hoppas jag att mina receptorer i hjärnan får tillgång till så mycket serotonin att jag kan börja skapa lite nya tankebanor istället för de gamla invanda. För det är ju det det handlar om, att hjärnan ska kunna "tänka om".

Så jag fortsätter med mina tabletter och ser framtiden an med tillförsikt.

Kram på er!


Kommentarer
Postat av: Tessi

Känner igen mig. Allt ser ljusare ut nu, efter 1 månad med mina cipralex.

Kram!

2007-12-03 @ 07:25:21
Postat av: Stina

Härligt att du börjar känna av effekten! Och självklart är det så.. ibland behövs det, hur mycket vilja och ambition man än har, lite hjälp på traven i form av medicin för att fixa det hela! Helt enkelt för att kunna jobba med sina tankebanor!

Vet inte vad som hände med julinlägget? Kanske det inte blev rätt "kontrollbokstäver"? Och att det därför försvann? Ingen aning.. :(

KRAM!

2007-12-07 @ 15:24:19
Postat av: Tusse

Nu har jag slutligen hittat hit!! Har haft en gammal adress..:).

Låter underbart att du börjar känna positiva effekter. Jättemodigt av dig att våga prova igen, trots dina rädslor.

Härligt att få följa din blogg igen! KRAM!

2007-12-10 @ 10:02:10
URL: http://tusse.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0